post-thumb

Uprawiając aktywność sportową czy to na poziomie zawodowym czy rekreacyjnym prędzej czy później należy liczyć się z ryzykiem wystąpienia kontuzji. Są one nieodłącznym elementem każdej uprawianej aktywności fizycznej. Sprawdź, jak wrócić do formy po kontuzji!

Powrót do aktywności fizycznej po urazie

Urazy sportowe możemy podzielić na pierwotne i wtórne. Przykładem urazu pierwotnego jest złamanie nogi w trakcie zderzenia z przeciwnikiem. Takich sytuacji na boisku nie jesteśmy w stanie przewidzieć i nie mamy na nie żadnego wpływu. Uraz wtórny to taki, który pojawia się w wyniku przeciążenia tkanek i nie jest adekwatny do działającej siły, np. skręcenie stawu skokowego w trakcie biegu po linii prostej bez kontaktu z innym graczem. Na kontuzje o podłożu wtórnym możemy mieć wpływ, poprzez między innymi odpowiednio dobrane obciążenie treningowe, regularną odnowę biologiczną czy odpowiednie odżywianie.

Musimy zdawać sobie sprawę, że niezależnie od przyczyny, każdy uraz nieodwracalnie wpływa na strukturę tkanek miękkich, co prowadzi do ich przebudowy. Raz uszkodzona tkanka niestety nigdy nie jest już tak samo wytrzymała jak wcześniej, co zwiększa ryzyko ponownych kontuzji. Warto pamiętać o tym, że powrót po kontuzji do sportu będzie wymagać czasu.

kiedy wrócić do sportu po kontuzji

Co zrobić gdy dojdzie do kontuzji?

Najistotniejsze w leczeniu kontuzji jest przede wszystkim postawienie trafnej diagnozy oraz jak najszybsze rozpoczęcie rehabilitacji. Wczesna fizjoterapia zmniejsza ryzyko pojawienia się kompensacji w obrębie kontuzjowanej całego organizmu. To dobry kierunek i wskazówka do tego jak powrócić do sportu po kontuzji.

Kiedy wrócić do sportu po kontuzji?

Bezpieczny powrót do sportu po kontuzji musi nastąpić w optymalnym momencie, inaczej zwiększa się ryzyko kolejnych urazów. Decyzje o powrocie do pełnych obciążeń treningowych powinien podjąć lekarz przy współpracy z fizjoterapeutą w oparciu o proces i trening rehabilitacyjny i wyniki kolejnych kontroli. Czasami lepiej wrócić kilka dni później niż zbyt wcześnie. Można tez wykonywać proste ćwiczenia w domu po konsultacji z lekarzem.

Przed powrotem do aktywności fizycznej po urazie pamiętajmy o kilku najważniejszych aspektach rehabilitacji: w pierwszej kolejności przywróćmy kończynie pełny zakres ruchomości, popracujmy nad jej stabilizacją (bardzo ważne ćwiczenia równoważne) oraz poprawmy wytrzymałość i siłę uszkodzonej okolicy. Plan rekonwalescencji oraz powrotu do sportu powinien być stale monitorowany przez fizjoterapeutę, współpracującego z lekarzem.

Barbara Koperska

Zobacz nasze inne posty