post-thumb

Wraz z wiekiem zmniejsza się siła oraz masa mięśniowa, która ma bardzo duże znaczenie w szczególności u osób starszych. Spadek siły to niższa zdolność do codziennego funkcjonowania, pacjenci mniej mogą unieść, przez co codzienne zakupy mogą być utrudnione, zmniejsza się długość kroku oraz spada szybkość chodzenia. Dlatego, aktywność fizyczna osób starszych jest istotnym aspektem, o którym warto pamiętać!

Jak powinna wyglądać aktywność ruchowa osób starszych?

W miarę zmniejszania się siły mięśniowej osoba starsza może stać się bardziej siedząca, zużywając mniej energii i zużywając mniej jedzenia. Powoduje to powstanie błędnego koła gdzie brak aktywności i mniejsze spożycie jedzenia odgrywają dużą rolę w utracie masy mięśniowej i funkcji osób starszych. Z powodu tego zjawiska u seniorów zwiększa się ryzyko upadków, złamań oraz zmniejszenie gęstości kości, które wiąże się z wystąpieniem znanej choroby jaką jest osteoporoza. Odpowiedzią na zachodzące zmiany może być prawidłowo dobrana aktywność fizyczna seniorów dostosowana do ich potrzeb. Trening siłowy przede wszystkim pobudza rozrost tkanki mięśniowej co umożliwia utrzymanie satysfakcjonującej siły mięśniowej. Sprzyja również utrzymaniu prawidłowej masy ciała co odciąża stawy oraz jest bardzo dobrą profilaktyką w opóźnieniu występowania chorób zwyrodnieniowych.

Zalety aktywności fizycznej seniorów

Dzięki aktywności ruchowej osób starszych możliwe jest zachowanie elastyczności i prawidłowych zakresów ruchów w stawach organizmu. Konsekwencjami utraty tych dwóch elementów mogą być trudności z wykonywaniem aktywności życia codziennego takie jak: wchodzenie i schodzenie po schodach, wstawanie z fotela lub łóżka jak i korzystanie z zaopatrzenia ortopedycznego takiego jak kule czy balkoniki.

Korzyści płynące z treningu

Dzięki treningowi możliwe jest wypracowanie, ale również utrzymanie odpowiedniego poziomu elastyczności i ruchomości ciała. Kolejnym aspektem, który wiąże się z korzyściami płynącymi z treningu siłowego jest prewencja upadków u osób starszych. Trening może zawierać elementy ćwiczeń równoważnych, dzięki którym pacjenci mogą pracować nad poczuciem równowagi i stabilności co przekłada się na zmniejszone ryzyko upadku i w konsekwencji kontuzji związanych z upadkami.

Trening siłowy ma również wpływ na osteoporozę, która jest jedną z najczęstszych chorób u kobiet w okresie po menopauzie. Jednak wraz z wiekiem ryzyko pojawienia się tej choroby wzrasta również u mężczyzn. Jest to bardzo duży problem, ponieważ występowanie choroby sprzyja złamaniom u osób starszych takich jak złamania kości udowej, kręgów oraz przedramienia, które znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie i mogą prowadzić do niepełnosprawności. Dzięki treningowi siłowemu kości są pobudzane do przebudowy przez co ulegają wzmocnieniu co zmniejsza ryzyko występowania złamań. Sprawdź jak wyglądają domowe ćwiczenia dla osób starszych.

Ruch to zdrowie!

Trening siłowy jest również odpowiedzialny za poprawę wydolności sercowo-naczyniowej i profilaktykę w chorobach takich jak, zawał serca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca a w konsekwencji nawet udary mózgu. Skutkiem regularnego treningu jest spadek ciśnienia, obniżenie tętna co wpływa na na zwiększenie wydolności fizycznej. Seniorzy nie powinni bać się treningu siłowego, ponieważ przedstawia on wiele korzyści i ma pozytywny wpływ na jakość ich życia. Należy więc zachęcać do aktywności fizycznej osób starszych i pracy nad zdrowiem podczas treningu siłowego.

Małgorzata Jekiełek


Źródła:

  1. Hurley B, Roth S. Strength Training in the Elderly. Sports Medicine. 2000;30(4):249-268.
  2. Meredith C, Frontera W, O’Reilly K, Evans W. Body Composition in Elderly Men: Effect of Dietary Modification during Strength Training. Journal of the American Geriatrics Society. 1992;40(2):155-162.
  3. Mayer F, Scharhag-Rosenberger F, Carlsohn A, Cassel M, Müller S, Scharhag J. The Intensity and Effects of Strength Training in the Elderly. Deutsches Aerzteblatt Online. 2011;108(21):359–364.
  4. Żarski T, Gorący A. Physical activity in the prevention of cardiovascular diseases. Wyższa Szkoła Kultury Fizycznej i Turystyki im Haliny Konopackiej, Pruszków. 2017;12:1-9.