Ból kręgosłupa lędźwiowego – jak sobie z nim poradzić?

ból kręgosłupa lędźwiowego

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym jest jednym z najczęstszych bólów pojawiających się w XXI wieku. Pojawić się może w różnym wieku i bez wyraźnej przyczyny – przynajmniej w oczach pacjenta. Często przyczyną jest uszkodzenie krążka między kręgowego spowodowane różnymi przeciążeniami, z którymi nasz kręgosłup zmaga się każdego dnia. Brak odpowiedniej ilości aktywności fizycznej, diety, snu, redukcji stresu, zła postawa utrzymywana w ciągu dnia – mogą powodować nasilenie się objawów lub być powodem owych dolegliwości.

Uszkodzenie dysku międzykręgowego, które jest rodzajem przepukliny (dyskopatia) może powodować dolegliwości bólowe promieniujące do kończyn dolnych. Często pacjenci określają ten stan jako “coś mnie poszczyknęło”. Uczucie to może być nasilone podczas skłonów, ruchu, obciążenia. Często pacjent zmuszony jest do brania środków przeciwbólowych. Najczęściej pojawia się to u osób między 30 a 50 rokiem życia.

Na jakie rodzaje możemy podzielić bóle kręgosłupa lędźwiowego?

Ból odcinka lędźwiowego możemy podzielić na stan ostry (ból pojawił się nagle, trwa kilka dni) i przewlekły (dolegliwości rozwijały się i trwają już dłuższy czas). Należy pamiętać, że w każdym stanie możemy wybrać się do fizjoterapeuty, który odpowiednio przeprowadzi wywiad, zbada struktury naszego ciała oraz wykona trafne testy bezpieczeństwa, by na podstawie tego dokonać celnej terapii i udzielić cennych wskazówek, które pomogą uśmierzyć ból i przywrócić nas do maksymalnej w danym czasie aktywności ruchowej.

Warto wspomnieć o zmianach zwyrodnieniowych, których nasilenie przychodzi na 50-65 rok życia. Przyczyną tych zmian najczęściej jest zbyt mała aktywność fizyczna, przez co mięśnie stabilizujące kręgosłup i tkanki w jego obrębie zostają mocno obciążane, a co za tym idzie możemy odczuwać dolegliwości bólowe z tego powodu.

Kolejną przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa w obrębie odcinka lędźwiowego jest kręgozmyk. To stan, gdzie kręg przesuwa się w stosunku do kręgu położonego wyżej lub niżej do przodu. Warto pamiętać, by wykonać podstawowe zdjęcie rentgenowskie w celu poszerzenia diagnostyki.

bóle kręgosłupa lędźwiowego

Proste ćwiczenia na bóle kręgosłupa lędźwiowego

UWAGA! Zanim zaczniesz samemu ćwiczyć w domu pamiętaj, aby wybrać się do fizjoterapeuty, by dobrał odpowiednie ćwiczenia dla Ciebie! Każdy przypadek jest inny i trzeba uważać na to, jak wykonujemy dane ćwiczenia, by sobie nie zaszkodzić. Poniżej podajemy bezpieczne ćwiczenia, które możesz wykonywać, aby zmniejszyć dolegliwości bólowe:

1) połóż się na plecach na macie, ugnij nogi w kolanach, ręce połóż wzdłuż ciała, a następnie spróbuj poruszać miednicą tak, by odcinek lędźwiowy przylegał do maty na której leżysz, zrób spokojny wdech nosem i wydech ustami, a następnie wykonaj ruch oderwania odcinka lędźwiowego od maty – powtórz 15-30 razy,
2) połóż się na plecach na macie, ugnij nogi w kolanach, ręce połóż wzdłuż ciała, weź wdech i spróbuj mocno zacisnąć mięśnie pośladkowe z jednoczesną próbą lekkiego uniesienia bioder ku górze,
3) połóż się na plecach na macie z jedną nogą zgiętą w kolanie, drugą wyprostowaną. Złap się pod kolano rękami tak, by w biodrze było zgięcie około 90 stopni, następnie do uczucia pierwszego ciągnięcia prostujesz nogę w kolanie i zginasz – powtarzaj ten ruch ok. 15 razy na nogę.

Warto skorzystać także z profesjonalnej pomocy masażysty. Przeczytaj, jakie rodzaje masażów wyróżniamy i jaki byłby dla Ciebie najbardziej odpowiedni.

Damian Cukierda

Oceń ten wpis!
[Łącznie: 0 Średnia: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *